fbpx

DSC07716DSC07716

Wiem, że jesteś zapracowana i masz sporo na głowie. Jeśli teraz siedzisz sobie i czytasz te słowa, zastanów się przez chwilę: ile godzin w ciągu dnia spędzasz w takiej pozycji? Może czasem jesteś zmuszona przenosić ciężkie przedmioty, pakunki? Czy zdarza się, że pobolewają Cię plecy, a Twój kark jest spięty jak kamień? Jeśli tak, czas coś zmienić. Nie będę Cię namawiać na porzucenie pracy i życie w wolnej od stresu hippisowskiej komunie gdzieś na egzotycznych wyspach, chociaż…

Nie, bądźmy realistkami. Proponuję Ci wprowadzenie drobnych zmian, nowych nawyków, które sprawią, że codzienne obowiązki staną się łatwiejsze do udźwignięcia, Twój kręgosłup będzie zdrowszy, a Ty – szczęśliwa w swoim ciele i zrelaksowana.

Po pierwsze – oddychaj głęboko

Możesz teraz wykonać eksperyment – spójrz na sekundnik i przez 30 sekund licz swoje oddechy. Ile Ci wyszło? Jeśli 6 – 7, to świetnie. Jeśli więcej, to znak, że czas zwolnić tempo… Teraz połóż dłonie na brzuchu – jeśli unosi się przy wdechu  i opada przy wydechu, wspaniale! Jeżeli przy wdechu twoje ramiona unoszą się w górę, a brzuch pozostaje spięty – stres siedzi Ci na plecach. Najprostszym sposobem na zrzucenie go jest praktykowanie głębokich oddechów torem brzusznym. Codziennie.

Po drugie – poruszaj się mądrze

Jeśli siedzisz w pracy przez osiem godzin dziennie, to nie siedź już w siłowni na maszynach poprawiających wygląd, ale nie funkcję. (Wśród nich szczególnie zadziwia mnie urządzenie do pedałowania rękami).  Jeżeli w pracy stoisz czy chodzisz, wybieraj sporty, które angażują również górną część ciała – wioślarstwo, nordic walking, pływanie. Szukaj okazji, żeby spróbować czegoś nowego, nie zamykaj się w schematach. Wypróbuj „mentalne” formy ruchu – pilates, jogę, ćwiczenia metodą Feldenkraisa, które zwiększają kontrolę umysłu nad ciałem. Zostałaś stworzona, żeby chodzić, biegać, pływać, wspinać się, walczyć, tańczyć, czołgać się, skakać, pokonywać przeszkody, stawać na głowie. Czy próbowałaś wszystkich tych czynności w dorosłym życiu? Otwórz się na ruch, na przyjemność płynącą z odkrywania swojego ciała.

Po trzecie – zmieniaj nawyki ruchowe

Czy wiesz, że sposób, w jaki układasz głowę podczas pracy przed ekranem, ma wpływ na wygląd twojej pupy?  Długie godziny każdego dnia pracy kształtują Twoją sylwetkę – jedne mięśnie spinają się bardziej, inne rozluźniają, stawy mogą ulegać przeciążeniom. Wysuwanie głowy do przodu ma wpływ na kręgosłup szyjny – jeśli naturalny łuk kręgosłupa pogłębi się, prawdopodobnie to samo stanie się z lędźwiowym odcinkiem pleców. Wiążące się z tym zmiany napięć mięśniowych mogą powodować uwydatnienie się brzucha, „oklapnięcie” pośladków i przykurcze bioder.

Kiedy przeczytasz ten akapit, przerwij na chwilę, zamknij oczy i zastanów się: które miejsca Twojego ciała są teraz napięte? Które są rozluźnione? Jak oddychasz – płytko, czy głęboko? 

Takie ćwiczenie, wykonane kilka razy dziennie, pomoże Ci się zrelaksować i zwracać większą uwagę na potrzeby Twojego ciała. Nie ma lepszego sposobu na zdrowy kręgosłup i sprawne, silne ciało, niż codzienna troska o dobre nawyki.

Potrzebujesz pomocy i motywacji do zmiany swoich nawyków na dobre? Zacznij od razu! Zerknij do bajlowej bazy wiedzy i korzystaj z filmików, infografik i artykułów o tym, jak rozluźnić spięte mięśnie karku, otworzyć klatkę piersiową, zadbać o kręgosłup i zrelaksować się w krótkim czasie.

Zdrowy kręgosłup i lepsze samopoczucie są na wyciągnięcie ręki – pamiętaj!

Wolicie lambadę czy lumbago? Pamiętacie o tych trzech przykazaniach zdrowego kręgosłupa?


Autorki, dziewczyny z Bajli:

Justyna Czudek – dba o nasze dobre samopoczucie, zdrowie i siłę. Jest fizjoterapeutką, trenerką personalną, trenerką Pilates i fitness. Uważa, że siła jest bardzo potrzebna nam, kobietom i wie, jak ją rozwijać. Uwielbia chodzić boso po śniegu, wspinać się na drzewa i spędzać czas z synkiem. W wolnych chwilach trenuje kalistenikę – wywodzący się z czasów starożytnych system ćwiczeń z masą własnego ciała i naśladuje ruchy zwierząt  rozwijając nurt „Animal Flow Workout”.

Ania Królikowska – od czterech lat prowadzi Bajlę, promuje zdrowy ruch, lepsze samopoczucie i ciągły rozwój. Razem z bajlową drużyną wkłada całe serce w przygotowanie kursów Zdrowy kręgosłup, kursów samoobrony dla kobiet i przeróżnych warsztatów. W Krakowie i online.

 

Previous

PODSUMOWANIE PROJEKTU - 80 DNI DOOKOŁA ZDROWIA

Next

Nie daj się sztuczkom!

About Author

Anna Paluch

Jestem psychologiem, psychodietetykiem, szkoleniowcem, autorką szkoleń stacjonarnych oraz e-kursów i webinarów psychodietetycznych dla specjalistów. Już od 5 lat prowadzę Gabinet Psychodietetyczny Flow By Ania, gdzie pomagam naprawiać relacje z jedzeniem, wspieram w wychodzeniu z zaburzeń odżywiania. Udzielam wsparcia psychologicznego w pracy z kryzysem i w pracy nad rozwojem osobistym z zakresu wzmacniania poczucia własnej wartości, pewności siebie czy stawiania granic w relacjach. Wspieram w rozwoju zawodowym w radzeniu sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym. Pracuje holistycznie – korzystam z różnych gałęzi psychologii w oparciu o pracę z wartościami i niewspierającymi przekonaniami.

Check Also