fbpx

bench-16910_1920

Dbasz o swoją skórę, stosujesz regularnie maseczki, robisz peelingi, a mimo to Twoja skóra nadal wygląda na zmęczoną, jest szara i zanieczyszczona? Idź na saunę! 

Dlaczego warto?

Sauna należy do znanych od wieków zabiegów fizjoterapeutycznych z wykorzystaniem ciepła. Finowie powiadają, że Kobieta nigdy nie jest tak piękna, jak godzinę po wyjściu z sauny: odprężona, z zarumienioną i miękką skórą.

Pobyt na saunie oczyszcza ciało i umysł, pozwala zregenerować siły i nabrać energii do działania. Sauna została wynaleziona w Finlandii i szybko zdobyła popularność na całym świecie. Finowie twierdzą, że sauna oczyszcza umysł i ciało ze wszelkich złych mocy. Rzeczywiście, naukowcy również przyznają, że odwiedziny w saunie mają pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Zyska na tym również nasza uroda.

Kąpiel parowa działa kompleksowo na całe ciało. Hartuje, pobudza do działania, przyspiesza akcję serca i zmniejsza napięcie mięśni. Polecana jest dla osób cierpiących na bóle kręgosłupa oraz astmę oskrzelową. Pobyt w łaźni możesz urozmaicić, dodając do wody olejki eteryczne (esencja sosnowa lub eukaliptusowa złagodzi objawy przeziębienia i udrożni drogi oddechowe).

Przeciwskazania

 

Sauna nie jest jednak przeznaczona dla wszystkich. Używanie jej odradza się osobom o słabym sercu, chorym na padaczkę oraz z problemami skórnymi, gdyż może nasilić objawy chorób.

Jaką saunę wybrać?

Pamiętaj, że typ sauny ma znaczenie:

  1. Sauna parowa (łaźnia rzymska) – najbezpieczniejsza dla początkujących, łagodna dla organizmu. Temperatura w środku to 45-65°C, przy naprawdę dużej, ułatwiającej oddychanie, wilgotności (40-65% i wyższej).
  2. Sauna sucha (fińska) –  dla nastawionych na ostre hartowanie. Temperatura w środku 90-110°C, natomiast wilgotność tylko 5-10%.
  3. Sauna mokra – zalecana przy zbyt tłustej skórze, łojotoku. Temperatura 75-90°C, przy wilgotności 20-35%.
  4. Sauna na podczerwień – W zasadzie zalety ma zbliżone do tradycyjnej. Wypocisz się, jak w każdej, chociaż panuje w niej temperatura ok. 50st. C. Nie masz kontaktu z gorącym powietrzem, a promieniami działającymi na skórę (przypomina to nieco wygrzewanie na słońcu). Uważa się, że jest bezpieczna dla osób z problemami z układem krążenia, jednak bez konsultacji z lekarzem prowadzącym tego nie rozstrzygaj.

Jak sauna wpływa na skórę?

Twoja skóra ma działanie podwójnego filtra: z jednej strony wydziela szkodliwe substancje, a z drugiej może, jak gąbka, wchłaniać elementy zdrowotne. Skóra w saunie rozgrzana jest do temperatury około 40 stopni Celsjusza, na skutek czego wydzielasz pot, który jest naturalną obroną organizmu przed przegrzaniem się. Wraz z potem organizm wydala toksyny oraz inne zanieczyszczenia skóry. Gruczoły łojowe w wyniku rozgrzania odblokowują się i dzięki temu organizm pozbywa się nadmiaru sebum, czyli łoju skórnego. Pot zawiera również sól, której w codziennej diecie stosujemy zbyt dużo. Sól odkłada się w tkankach i może być przyczyną wielu chorób, jak również zatrzymuje wodę w organizmie co może być przyczyną „puchnięcia” na przykład nóg. Na skutek pocenia w saunie tracisz bardzo duże ilości soli. Dzięki wydalaniu podczas pocenia większych ilości substancji szkodliwych odciąża się również nerki.

Ciepło oddziałuje na tkankę, pobudza krążenie krwi poprzez rozszerzenie naczyń krwionośnych znajdujących się w podskórnych tkankach. Dopływ energii pobudza przemianę materii, w efekcie zmniejszając objętość tkanki tłuszczowej. Sauna jest dobrym pomysłem również na cellulitis. Korzystanie z sauny infrared (na podczerwień) może pomóc w takim stanie, jako że obfite pocenie pomaga usunąć toksyny.

Twoje ciało po wizycie w saunie jest nie tylko zdrowsze, ale i skóra bardziej nawilżona i elastyczna. Regularne wizyty wygładzają i ujędrniają skórę oraz opóźniają proces starzenia. Zmarszczki ulegają wygładzeniu, Twoja twarz staje się odświeżona, jaśniejsza i pogodniejsza. Sauna wygładza skórę. Bezpośrednio po wyjściu z niej, ma ona kolor lekko zaróżowiony.

Co najważniejsze, wizyta w saunie dotlenia Twoją skórę. U dorosłej osoby ogólna powierzchnia skóry wynosi od 1,5 do 2 m. Zdrowa skóra chroni organizm przed szkodliwymi oddziaływaniami środowiska zewnętrznego. Poprzez pory skóry organizm oddycha, po czym proces tego oddychania jest bardzo istotny, a nic tak nie oczyszcza porów skóry, jak przebywanie w saunie. Wysoka temperatura w saunie wpływa na lepsze ukrwienie tkanek, a co za tym idzie dotlenienie skóry. Podczas przebywania w wysokiej temperaturze pory rozszerzają się, a skóra ulega rozpulchnieniu. Po sesji w saunie skóra jest czyszczona, lepiej ukrwiona i gładsza.

Organizm łatwiej przyswaja tlen, który poprawia ukrwienie i kolor skóry. Także całkowicie utworzone blizny na skórze, mogą być stopniowo zmiękczone. Oparzenia i inne rany lub nacięcia mogą goić się ze znacznie zredukowanym bliznowaceniem. Ta forma kąpieli wpływa też bardzo pozytywnie na leczenie chorób skórnych takich jak trądzik młodzieńczy.

Dzięki temu termicznemu zabiegowi skóra całego ciała oczyszcza się z tłuszczu, łojotoku, martwych komórek. Staje się czysta i gładka i zaczyna lepiej oddychać. Pozwala to na lepsze wchłanianie różnych preparatów odżywczych i nawilżających. Wpływa bardzo dobrze zarówno na skórę normalną, mieszaną jak i łojotokową. Rozgrzane mięśnie relaksują się i odprężają.

Saunowe SPA

 

Jeśli zastosujemy olejki eteryczne, seans w saunie zostanie wzbogacony o właściwości lecznicze Przed wyjściem na saunę przygotuj sobie w domu domowy peeling z kawy i oliwy z oliwek. Zacznij od dwóch szklanek grubo zmielonej kawy. Następnie dodaj pół szklanki soli morskiej lub zwykłego cukru. Całość zmieszaj z trzema łyżkami oliwy z oliwek. Gotowy peeling wetrzyj w zwilżoną skórę kolistymi ruchami. Pamiętaj, aby pominąć twarz, ten peeling jest z byt mocny do delikatnej skóry twarzy. Weź ze sobą maskę do włosów i maseczkę do twarzy. Pod wpływem temperatury pory otworzą się, a wszystkie składniki z produktów wnikną głęboko w skórę. Po takiej wizycie w saunie, poczujesz się jakbyś spędziła cały dzień w SPA. To naprawdę działa!

Jak często chodzisz do sauny? Jakie jest Twoje samopoczucie po seansie saunowym? Jak reaguje Twoja skóra?

Anna Paluch
Previous

Nie marnuj jedzenia!

Next

Ostatni dzwonek!

About Author

Anna Paluch

Jestem psychologiem, psychodietetykiem, specjalistą ds. żywienia, trenerem w Psychologia w Polsce, właścicielką Gabinetu Psychodietetycznego Flow by Ania, autorką projektu “80 dni dookoła zdrowia”, E-kursów "Zaprojektuj Swój Zdrowy Styl życia", czy "Psycho dla dietetyka" ale przede wszystkim lubię i chciałabym inspirować do wprowadzania zmian w swoim stylu życia. Na zdrowie należy patrzeć całościowo i naprawdę trwałe i skuteczne efekty to wynik działań w wielu obszarach. Jednak te kroki są małe i bezbolesne, w ten sposób budują nasze nawyki i zostają z nami na dłużej w przeciwieństwie do szybkich rozwiązań i restrykcji. Szukanie sposobów dzięki narzędziom psychologicznym jak i dietetycznym w podnoszeniu jakości naszego życia jest moją pasją.

Check Also