fbpx

tl

Po to działamy, aby dzielić się z Wami, naszymi czytelnikami, ważnymi informacjami i przekazywać Wam treści, które uważamy za potrzebne. Tak jest również z kampaniami społecznymi, zwłaszcza jeśli dotyczą kwestii zdrowia, a taką jest niewątpliwie kampania „Dotleń się wiedzą” na temat astmy ciężkiej. Jak to bywa najczęściej prawdziwym problemem jest niewiedza na temat choroby, również osób na nią chorujących. Koniecznie zapoznajcie się z tekstem, szerzmy razem wiedzę i dzielmy się oddechami na lustrze!

Czym objawia się astma ciężka? W jaki sposób choroba wpływa na jedną z podstawowych funkcji naszego organizmu – oddychanie? Jak wygląda życie pacjentów? Na te pytania w sposób nietypowy i innowacyjny starają się odpowiedzieć twórcy interaktywnej instalacji, stworzonej w ramach ogólnopolskiej kampanii na rzecz astmy ciężkiej – „Dotleń się wiedzą”. Instalacja będzie dostępna dla szerokiej publiczności podczas zbliżającego się Pikniku Naukowego w Warszawie.

Z okazji Międzynarodowego Dnia Astmy i Alergii, przypadającego 3 maja, zainagurowana została kampania edukacyjna „Dotleń się wiedzą”. Jej celem jest poszerzenie wiedzy na temat astmy ciężkiej oraz zaktywizowanie społeczeństwa do działania na rzecz pacjentów cierpiących na tę chorobę. Inicjatywa ma pomóc zrozumieć, z jakimi problemami chorzy walczą każdego dnia i jakie są ich potrzeby.

Astma ciężka – walka o każdy oddech

W Polsce astmę – lub jej objawy – ma blisko 4 miliony osób, jednak ponad połowa z nich nie wie o swojej chorobie [i]. Szacuje się, że najcięższa postać dotyka ok 10% wszystkich pacjentów [ii]. Wśród czynników predysponujących do wystąpienia tej choroby wymienia się m.in. uwarunkowania genetyczne, płeć (wyniki badań wskazują jednoznacznie na istnienie związku pomiędzy hormonami żeńskimi a stopniem ciężkości astmy [iii]), środowisko pracy czy obecność większej liczby eozynofilii (rodzaj białych ciałek krwi) w drogach oddechowych. Pomimo że astma ciężka dotyczy niewielkiej grupy osób, to obarczona jest najpoważniejszymi powikłaniami i najgorszym rokowaniem – prawie co drugi pacjent trafia do szpitala przynajmniej raz w roku z powodu choroby [iv].

Ataki duszności, brak możliwości swobodnego oddychania, a także uczucie lęku czy depresja – tak wygląda codzienność osób cierpiących na astmę ciężką. Ze względu na objawy i charakter choroby, która atakuje z zaskoczenia, pacjenci mają nieustanne poczucie zagrożenia. Życie pod presją oraz konieczność uważania na wszechobecne czynniki zagrożenia powodują, że pacjenci często zmuszeni są do rezygnacji z najważniejszych dla nich rzeczy: zainteresowań, marzeń, pracy zawodowej, spotkań towarzyskich czy kontaktów rodzinnych [v] [vi] [vii]. Ograniczenie aktywności życiowej i poczucie izolacji sprawiają, że chorzy mogą czuć się niewidzialni dla społeczeństwa.

Kampania jako odpowiedź na potrzebę edukacji społeczeństwa o astmie ciężkiej

Z uwagi na ogromną potrzebę podnoszenia wiedzy na temat samej choroby oraz jej wpływu na życie pacjentów, ruszyła ogólnopolska kampania edukacyjna „Dotleń się wiedzą”. Inicjatywa została wsparta przez przedstawicieli pacjentów: Polską Federację Stowarzyszeń Chorych na Astmę, Alergię i POChP. Inicjatorem akcji jest firma GSK.

W ramach kampanii powstała interaktywna instalacja „Dotleń się wiedzą”, która umożliwia każdemu z nas empiryczne sprawdzenie, a tym samym zrozumienie, z jakimi problemami borykają się pacjenci, oraz poznanie faktów na temat samej choroby. Po raz pierwszy z instalacji będzie można skorzystać 7 maja podczas Pikniku Naukowego w Warszawie. Będzie to wyjątkowa okazja do porównania, w jaki sposób oddech astmatyka różni się od osoby zdrowej. Każdy z gości będzie mógł również przekonać o sile swojego oddechu.

Elementem kampanii jest także strona internetowa www.dotlensiewiedza.pl oraz akcja w mediach społecznościowych – gra viralowa dostępna na stronie www, która uświadomi, że oddychanie, czynność, która jest naturalna i na co dzień jej nie zauważamy, dla pacjentów z astmą ciężką stanowi duży problem i wyzwanie. Zachęcamy do skorzystania z gry i podzielenia się jej wynikiem na swoich kanałach w mediach społecznościowych. Mamy nadzieję, że wspólnie zwiększymy wiedzę społeczeństwa na temat astmy ciężkiej i jej wpływu na jakość życia pacjentów.

 
[i]http://www.astma-alergia-pochp.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=85:wiatowy-dzie-astmy&catid=3:informacje&Itemid=10
[ii] Moore WC, et al. Characterisation of the severe asthma phenotype by the National Heart, Lung, and Blood Institute’s Severe Asthma Research Program. J Allergy Clin Immunol. 2007;11:405-413.
[iii] Narodowy Program Edukacji i Zapobiegania Astmie. Raport Panelu Ekspertów. 3 Wytyczne Diagnostyki i Leczenia Astmy: Raport Podsumowujący National Heart, Lung and Blood Institute (NHLBI). http://www.nhlbi.nih.gov/files/docs/guidelines/asthgdln.pdf. Dostęp: 20 sierpnia 2014 r.
[iv] The ENFUMOSA Study Group. The ENFUMOSA cross-sectional European multicentre study of the clinical phenotype of chronic severe asthma. Eur Respir J. 2003;22:470-477.
[v]Heszen- Niejodek I. Jak żyć z chorobą a jak ją pokonać. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2009 [W] Lewandowska K., Kuziemski K., Górska L., Wajda B., Jassem E., Słomiński J.M., Jakość życia u chorych na astmę oskrzelową, s. 70-75
[vi] Schier K. Bez tchu i bez słowa. Więź psychiczna i regulacja emocji u osób chorujących na astmę oskrzelową. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005, [W] Lewandowska K., Kuziemski K., Górska L., Wajda B., Jassem E., Słomiński J.M., Jakość życia u chorych na astmę oskrzelową, s. 70-75
[vii] Heszen- Niejodek I. Psychologiczne problemy chorych somatycznie [W] Lewandowska K., Kuziemski K., Górska L., Wajda B., Jassem E., Słomiński J.M., Jakość życia u chorych na astmę oskrzelową, s. 70-75
GlaxoSmithKline to jedna z wiodących firm branży farmaceutycznej i opieki zdrowotnej na świecie. Prowadzi badania mające na celu poprawę jakości życia ludzkiego, pozwalając ludziom osiągać więcej, czuć się lepiej i żyć dłużej. Realizując misję poprawy jakości życia ludzi, tworzymy nowoczesne leki i szczepionki oraz angażujemy się w zwiększanie dostępu do efektywnych terapii i edukacji zdrowotnej dla polskich pacjentów. Pragniemy być odpowiedzialnym partnerem, budując oparte na zaufaniu relacje z uczestnikami polskiego systemu ochrony zdrowia, stawiającym na dialog i transparentną współpracę. Będąc wiodącym inwestorem w branży farmaceutycznej w Polsce, wnosimy swój wkład do zrównoważonego, długoterminowego rozwoju społecznego i gospodarczego.
Anna Paluch
Latest posts by Anna Paluch (see all)
Previous

BAJLA DLA CUDU! JAK SIĘ NIE GARBIĆ?

Next

Piękne rzęsy w mgnieniu oka

About Author

Anna Paluch

Jestem psychologiem, psychodietetykiem, specjalistą ds. żywienia, trenerem w Psychologia w Polsce, właścicielką Gabinetu Psychodietetycznego Flow by Ania, autorką projektu “80 dni dookoła zdrowia”, E-kursów "Zaprojektuj Swój Zdrowy Styl życia", czy "Psycho dla dietetyka" ale przede wszystkim lubię i chciałabym inspirować do wprowadzania zmian w swoim stylu życia. Na zdrowie należy patrzeć całościowo i naprawdę trwałe i skuteczne efekty to wynik działań w wielu obszarach. Jednak te kroki są małe i bezbolesne, w ten sposób budują nasze nawyki i zostają z nami na dłużej w przeciwieństwie do szybkich rozwiązań i restrykcji. Szukanie sposobów dzięki narzędziom psychologicznym jak i dietetycznym w podnoszeniu jakości naszego życia jest moją pasją.

Check Also