fbpx

breakfast-848313_1280

Od zawsze, właściwie mówiło się o tym, że śniadanie to najważniejszy posiłek, który stanowi podstawę zdrowej diety. Również w trakcie zdrowego, racjonalnego odchudzania rekomenduje się śniadania spożywane do godziny od wstania. Najnowsze badania pokazują co innego. Czy rzeczywiście na diecie można rezygnować ze zjadania śniadań?

Śniadania bez wpływu na odchudzanie!

Na to właśnie wskazują aktualne badania. Wykonywano badanie na 309 osobach podzielonych na 3 grupy, z czego jedni jedni o porach dowolnych, drudzy mieli śniadań unikać, a trzecia grupa o śniadaniach nie zapominać. Po 3 miesiącach pomiary wskazały na podobne efekty u wszystkich, którzy przeszli na dietę bez względu na sposób traktowania śniadania. Podobne wyniki uzyskano w badanach, w których grupy jadły do południa posiłek lub trzymały post. Nie wpłynęło to na efekt odchudzania. Wychodziłoby na to, że nie warto tak bardzo przekonywać się do śniadań i zaczynać dzień od obiadu? Niekoniecznie.

Małe ale!

Czy któryś z badaczy sprawdził jak czuli się badani w trakcie takiej diety unikającej śniadań? Czy dieta nie była dla nich bardziej uciążliwa, kiedy musieli pościć do południa? Zjadanie śniadań może bezpośrednio nie powoduje utraty wagi, to racja, jednak spełnia wiele innych funkcji ważnych dla zdrowia i przebiegu diety.

  • Dodaje energii do działania od samego rana i pozytywnie wpływa na układ trawienny, który nie jest jedynie zalewany kawą. 
  • Dzięki śniadaniu nie sięgamy po przekąski przed obiadem i nie zjadamy wiele drobnych rzeczy, które tylko pozornie wydają nam się niskokaloryczne.
  • Śniadanie bogate w białko (tradycyjna jajecznica) stanowi świetny sposób na rozkręcenie metabolizmu już od rana. Nie podnosimy sobie do góry insuliny słodkimi przekąskami, a co za tym idzie nie blokujemy spalania tkani tłuszczowej.
  • Dostarczenie sobie energii od rana ze śniadania wpływa na pamięć i koncentracje. Tak wiele mówi się o tym, aby dbać o zjadanie śniadań przez dzieciaki, które bez śniadanie mają problemy z koncentracją na lekcji. Ta zależność dotyczy każdego. 
  • Wreszcie wprowadzenie regularności sprzyja utracie kilogramów i zapobiega spadkowi motywacji w trakcie diety. Jeżeli jemy śniadanie niedługo po wstaniu, następnie dbamy o regularne przyjmowanie posiłków przez cały dzień, zapobiegamy wieczornemu napadowi głodu, który często jest winowajcom w rujnowaniu wysiłków dietetycznych. 
  • Pomaga w utrzymaniu regularności wypróżnień.
  • Zapewnia możliwość do rozmowy w czasie porannego zabiegania. No co? To też trzeba wziąć pod uwagę!

Może jedzenie śniadań nie wpływa bezpośrednio na efekty diety, natomiast z pewnością pomaga w regulowaniu procesu diety również ze względów psychologicznych. Z tego właśnie powodu moim zdaniem warto spojrzeć na temat szerzej, a nie wyłącznie przez pryzmat tego rodzaju badań. Liczy się cala sytuacja dietetyczna, a najlepiej widać to na przykładzie osób, które ucztują od powrotu z pracy przez cały wieczór nadrabiając niezjedzone kalorie. Rano nie są głodni, gdyż jedli aż do pójścia spać i koło się zamyka. Należałoby odwrócić ten schemat i mimo, że kolacja może być winna przejadaniu, to zjadanie śniadań nie pozostanie bez wpływu na wprowadzenie regularności jedzenia. 

Zgadzacie się z moim szukaniem uzasadnienia w kwestii zjadania śniadania? Osobiście bez zjedzenia śniadania nie byłabym sobą i z pewnością nie mogłabym się pochwalić zdrowym stylem życia i normą w wadze. Dlatego szczerze zachęcam do korzystania z tej możliwości, jeśli możemy. Niektórzy pracują od świtu lub na zmiany i dopiero wtedy widać jak brak regularności wpływa na problemy z utrzymaniem wagi czy po prostu z trawieniem. Doceńmy więc tę możliwość. Czy dla Was śniadanie to również podstawa i jeden z ważniejszych posiłków dnia? Co zjadacie najchętniej? 

 

Anna Paluch
Previous

PERYPETIE ZOSI. OSZUKANY FACET.

Next

NIE RÓB TEGO SWOJEMU DZIECKU!

About Author

Anna Paluch

Jestem psychologiem, psychodietetykiem, specjalistą ds. żywienia, trenerem w Psychologia w Polsce, właścicielką Gabinetu Psychodietetycznego Flow by Ania, autorką projektu “80 dni dookoła zdrowia”, E-kursów "Zaprojektuj Swój Zdrowy Styl życia", czy "Psycho dla dietetyka" ale przede wszystkim lubię i chciałabym inspirować do wprowadzania zmian w swoim stylu życia. Na zdrowie należy patrzeć całościowo i naprawdę trwałe i skuteczne efekty to wynik działań w wielu obszarach. Jednak te kroki są małe i bezbolesne, w ten sposób budują nasze nawyki i zostają z nami na dłużej w przeciwieństwie do szybkich rozwiązań i restrykcji. Szukanie sposobów dzięki narzędziom psychologicznym jak i dietetycznym w podnoszeniu jakości naszego życia jest moją pasją.

Check Also