fbpx

A photo by Julia Caesar. unsplash.com/photos/asct7UP3YDE

Znasz to narastające napięcie przed ważnym egzaminem, czy ustną prezentacją? Czujesz jak wszystko sztywnieje, zaczynasz tracić kontrolę nad swoim ciałem, językiem, umysłem. Skupiasz się na doznaniach z ciała sprawiając, że jeszcze bardziej się uwidaczniają. A przecież wiesz dobrze, że jesteś świetnie przygotowany. Wyglądasz dobrze i czujesz się psychicznie dobrze, a jednak ciało sygnalizuje co innego. Usztywnia się poza twoją kontrolą, mimo, że zadbałeś o jego rozluźnienie, dzień wcześniej był lekki trening, relaksująca kąpiel, a rano zjadłeś pożywne śniadanie. Jednak stres Cię przechytrzył! Na szczęście możesz ekspresowo pomóc napiętemu jak struna ciału, bezpośrednio przed zdarzeniem.

4 Sposoby na ekspresowe usunięcie napięcia

Rozluźnij szczękę, ramiona i nadgarstki. 

Nie skupiaj swojej uwagi na tym, aby rozluźnić koniecznie całe ciało. Zwróć uwagę na te części, których najbardziej dotyka napięcie: szczęka- przez co nieco uniemożliwia bez stresowe przemawianie, ramiona i kark – tam gromadzi się najwięcej naszego napięcia, nadgarstki – specyficzne jest zaciskanie dłoni w stresie. Rozluźnij szczękę. Otwórz lekko usta i przesuwaj delikatnie językiem po podniebieniu. Ta czynność zmusi cię także do delikatnego oddychania i rozluźni się cała twarz. Ramiona. Postaraj się kilkukrotnie delikatnie opuścić je w dół, tak jakby strzepnąć z siebie napięcie. Skup swoją uwagę na dłoniach. Rozluźnij je zwłaszcza w nadgarstkach, postaraj się wczuć w każdy palec, rozluźniając go.

Masz problem, żeby poczuć rozluźnienie? Spróbuj w takim razie najpierw jeszcze mocniej napiąć mięśnie, żeby móc poczuć totalny luz podczas rozluźniania.

Oczyszczający oddech. 

Oddech to podstawa właściwie wszystkich technik relaksacyjnych, nie bez przyczyny, faktycznie bardzo silnie oddziałuje terapeutycznie. Oczywiście podstawą jest oddychanie przeponowe, z brzucha, a nie z klatki piersiowej, wtedy naprawdę głęboko wentylujemy ciało. Dlatego zwróć uwagę, jaka część ciała unosi się podczas oddechu – niech to będzie głównie brzuch. 

Nabierz powietrza w policzki.

Nadmuchuj i wydmuchuj powietrze z policzków, to kompleksowe rozluźnienie. Podczas takiego wdechu i wydechu, właściwie automatycznie pracuje oddech przez brzuch, również język układa się tak, że rozluźnia szczękę. 

Umyj dłonie. 

Masz przeraźliwie zimne dłonie? To efekt napięcia peryferycznych części ciała, które skutkuje przyspieszoną akcją serca i krążeniem z naciskiem na mózg i rdzeń . Dobrym sposobem jest więc umycie dłoni ciepłą wodą, dzięki czemu przywrócimy równowagę – zmniejszymy napięcie, zwolnimy serce, przywracając odpowiednią cyrkulację w ciele. Dlatego tak ważne jest rozluźnienie całego ciała, z naciskiem na oddalone części, aby nie blokować prawidłowego krążenia i dotleniania. 

A teraz kiedy już czujesz się ekspresowo rozluźniony, idź i działaj!

Błyskawiczne rozluźnianie pomaga kiedy czujemy szybko narastające napięcie bezpośrednio przed zadaniem. Łatwo wtedy o zagubienie, zapomnienie i jeszcze większy wzrost napięcia. Najlepiej więc opracować swój własny rytuał poszczególnych czynności zwalczających napięcie i tremę. Nasz mózg lubi określone schematy, dlatego regularnie wykonujmy zaplanowane kroki w radzeniu sobie ze stresem. Warto oddziaływać bezpośrednio na ciało, ponieważ najczęściej to reakcje automatyczne naszego ciała i samo wmawianie sobie, że wszystko będzie dobrze nie pomoże. A jakie są wasze sposoby na błyskawiczne obniżenie napięcia?

 

 

 

Anna Paluch
Latest posts by Anna Paluch (see all)
Previous

WYZWANIE - 10 DNI BEZ NIEBIESKICH EKRANÓW PRZED SNEM

Next

41 SPOSOBÓW NA JESIENNĄ CHANDRĘ

About Author

Anna Paluch

Jestem psychologiem, psychodietetykiem, specjalistą ds. żywienia, trenerem w Psychologia w Polsce, właścicielką Gabinetu Psychodietetycznego Flow by Ania, autorką projektu “80 dni dookoła zdrowia”, E-kursów "Zaprojektuj Swój Zdrowy Styl życia", czy "Psycho dla dietetyka" ale przede wszystkim lubię i chciałabym inspirować do wprowadzania zmian w swoim stylu życia. Na zdrowie należy patrzeć całościowo i naprawdę trwałe i skuteczne efekty to wynik działań w wielu obszarach. Jednak te kroki są małe i bezbolesne, w ten sposób budują nasze nawyki i zostają z nami na dłużej w przeciwieństwie do szybkich rozwiązań i restrykcji. Szukanie sposobów dzięki narzędziom psychologicznym jak i dietetycznym w podnoszeniu jakości naszego życia jest moją pasją.

Check Also