fbpx

jk8rarn6lmw-ian-schneider

Filozofia Kaizen. Małe kroki, duże zmiany.

Coraz popularniejsza, można nawet powiedzieć modna. Filozofia kaizen zawładnęła literaturą i światem, chociaż jej korzeni dopatruje się w kulturze japońskiej. To nie jest narzędzie modne i nieskuteczne. To rodzaj działania, który staje alternatywą dla innowacji, które nie zawsze mogą zostać wprowadzone – w dużych firmach ze względu na koszty, w naszym prywatnym rozwoju osobistym ze względu na zakorzenione nawyki czy konstrukt osobowości. Nie wszyscy lubią rzucać się na głęboką wodę czy ostro odcinać pępowinę. Lęk przed zmianą nas paraliżuje, a adrenalina to nie jest nasze drugie imię. Z drugiej strony mamy osoby, które tak wrosły w swoją strefę komfortu wygodną, ale często zagrażającą np. zła dieta, brak ćwiczeń, że wszelkie postanowienia, zastraszanie, tłumaczenie, a nawet już podejmowane próby kończą się porażką. Dlaczego tak się dzieję?

Jest w nas lęk

Każda zmiana wywołuje w naszym umyśle lęk. Dla niektórych jest on motywatorem działania, innych paraliżuje. Sztuka zastosowania kaizen polega na ominięciu tego lęku poprzez wykonywanie, często śmiesznie błahych kroków w kierunku zrealizowania większego celu. Ten drobny czyn powtarzany wystarczająco długo staje się nawykiem poprzez który można podążać dalej wykonując kolejne, może coraz poważniejsze kroki. Owszem to potrwa, ale chyba lepiej rozciągnąć coś w czasie niż zupełnie rezygnować. Dzieję się to wystarczająco często. Czas na odmianę. Metodę można dostosować do każdej sfery naszego życia, a także dużych, biznesowych przedsięwzięć. Dzisiaj przyjrzymy się jak poszczególne narzędzia tej metody możesz wykorzystać do spełnienia swoich osobistych celów- rozwoju.

Jak osiągać cele w stylu kaizen?

Małe pytania

Nie jest sztuką odpowiedzieć na pytanie: jakie masz postanowienia noworoczne? Sztuką jest odpowiedzenie sobie na jedno, małe, proste pytanie: jakie najmniejsze działanie możesz wprowadzić do swojego codziennego działania, aby osiągnąć swój cel. Pytania kaizen budzą w nas kreatywność, której tak często nam brakuje. Mogą się wydawać mało poważne, ale jak pokazuje historia te małe pytania otwierały drzwi do wielkich rozwiązań. Dlatego właśnie, że budziły kreatywność i zaczynały drążyć o źródła.
Przykład: Chciałabym ćwiczyć. Jeżeli próbowałaś zacząć aktywny styl życia już milion razy, może spróbuj inaczej. Zamiast 3 razy w tygodniu po 60 min, uskutecznij 10 minut ćwiczeń. Dla naprawdę opornych stosuje się stawanie na bieżni na kilka minut bez chodzenia po niej. Wydaje się śmieszne? Ale umysł pracuje! A nawyk się wprowadza!

Małe myśli

Z filozofią kaizen wiąże się również myślenie w podobny sposób o problemie i wizualizowanie sobie tego małego kroku. Jeżeli jakiś projekt, sytuacja naprawdę nas przeraża zacznij od myślenia o małych krokach.
Przykład: powinnaś dodać do swojej działalności wystąpienia publiczne. Pomyśl o tym jaki mały krok mogłabyś uczynić by sobie ułatwić podjęcie działania. Pomyśl o tym jak mogłaby wyglądać twoja prezentacja graficznie? Zastanów się jaki kolor przewodni by ci odpowiadał najbardziej? Poświęcaj 2 minuty wieczorem na myślenie o drobnych sprawach związanych z twoją dużą sprawą

Małe działania

Po małym pytaniu musi nastąpić  odpowiedź, a odpowiedź stanowi wskazówkę do działania, małego działania.
Przykład: Planuje ograniczyć ilość spożywanych słodyczy. Detoks cukrowy nie jest dla ciebie? Odpowiedz sobie na pytanie, jaki najmniejszy krok możesz zrobić by ograniczyć słodycze. Może możesz ograniczyć dzienną porcję czekolady o jedną kostkę? Kiedy zorientujesz się, że mimowolnie zjadasz o kostkę mniej, idź o krok dalej odłóż kolejną kostkę. Powoli, bezpiecznie, tak by nie wystraszyć umysłu.

Małe prezenty

Mówi się, że nagrody nie wzmacniają wewnętrznej motywacji, która jest wyznacznikiem skuteczności działania. Tak, jeśli nagrody są zbyt duże. Natomiast drobne nagrody, pochwały wzmacniają nas w wytrwałości dokonywanych niewielkich kroków i łatwiej zbudować pożądany nawyk. Druga kwestia – nagrody muszą być dostosowane do celu. Celem jest poprawienie diety, nagrodą nie może być frytka. 

Czy filozofia kaizen cię przekonuje? Teoretycznie może wydawać się stratą czasu, pora zastosować ją w praktyce! Czego pragniesz? Nauczyć się nowego języka? Napisać książkę? Poprosić o podwyżkę? Lepiej się komunikować ze współpracownikami? Wybierz swój życiowy projekt, a teraz zastanów się jaki najmniejszy krok możesz podjąć już dzisiaj by poprawić tą sytuację? Kaizen budzi kreatywność, omija lęk i co najważniejsze zbliża cię realnie do celu w sposób bezbolesny. Lepszy mały krok, niż żaden.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapraszam Cię na Webinar Plan na zdrowie w duchu kaizen, już w ten czwartek, gdzie rozwiniemy temat i zmotywujemy się do działania krok za krokiem! Chcesz się wczytać w filozofię Kaizen, zacznij od książki „Filozofia Kaizen. Jak mały krok może zmienić Twoje życie” dr Roberta Maurera, który tą metodą pracuje z firmami i z klientami indywidualnymi, a przykłady przez niego przytaczane są najlepszym argumentem by filozofię kaizen wprowadzić w życie.

 

Anna Paluch
Latest posts by Anna Paluch (see all)
Previous

O co musisz zadbać w 2017 roku?

Next

Kaizen w praktyce, czyli inspiracje do podjęcia małych kroków

About Author

Anna Paluch

Jestem psychologiem, psychodietetykiem, specjalistą ds. żywienia, trenerem w Psychologia w Polsce, właścicielką Gabinetu Psychodietetycznego Flow by Ania, autorką projektu “80 dni dookoła zdrowia”, E-kursów "Zaprojektuj Swój Zdrowy Styl życia", czy "Psycho dla dietetyka" ale przede wszystkim lubię i chciałabym inspirować do wprowadzania zmian w swoim stylu życia. Na zdrowie należy patrzeć całościowo i naprawdę trwałe i skuteczne efekty to wynik działań w wielu obszarach. Jednak te kroki są małe i bezbolesne, w ten sposób budują nasze nawyki i zostają z nami na dłużej w przeciwieństwie do szybkich rozwiązań i restrykcji. Szukanie sposobów dzięki narzędziom psychologicznym jak i dietetycznym w podnoszeniu jakości naszego życia jest moją pasją.

Check Also