fbpx

 diana-feil-226014-unsplash

Psychospołeczne skutki nadwagi u dzieci i młodzieży

Niestety Polska wciąż może pochwalić się bardzo dużą liczbą dzieci zmagających się z otyłością. Mimo, że powstało wiele kampanii społecznych promujących zdrowy tryb życia całej rodziny – problem niestety nie znika. Badania nad psychospołecznymi skutkami otyłości u dzieci przeprowadziła Nina Ogińska-Bulik. Przedstawiła je w książce „Wiem, co jem Psychologia nadmiernego jedzenia i odchudzania się”.

Dzieci w wieku przedszkolnym kojarzą otyłość z takimi cechami jak: 
* kłamliwość
* głupota
* lenistwo
* brud
* alkoholizm

Generalnie rządzą negatywne skojarzenia. Otyłość kojarzy się z czymś brzydkim, takie skojarzenia utrwalają się w stereotypy. Skutkuje to wyśmiewaniem osób, które mają problemy z utrzymaniem prawidłowej masy ciała. U dzieci podatnych na wpływy i oceny rówieśników pojawić się mogą pojawić się w konsekwencji zaburzenia nastroju czy odżywiania. 

Na jakie ważne kwestie zwracają uwagę liczne badania:
– małe dzieci tak jak i dorośli chętniej wybierają fotografie przedstawiające szczupłe dzieci,
– dzieci z nadwagą mają niską samoocenę oraz poczucie niskiej atrakcyjności fizycznej, negatywnie oceniają swój wygląd (zwłaszcza dziewczynki),
– dzieci z nadwagą lub otyłe stają się obiektem żartów, agresji i drwin. Często ze względów na swoją wagę są odrzucane i izolowane społecznie. 
– dzieci z nadwagą w porównaniu z rówieśnikami z wagą w normie są : nadmiernie wrażliwe, mało wytrwałe i niesamodzielne. Często cechuje je niedojrzałość społeczna, niski krytycyzm, oraz niesamodzielność.
– dzieci z nadwagą osiągają gorsze wyniki w nauce (choć nie należy tych danych uogólniać). Zdarza się, że są one gorzej oceniane przez nauczyciela pod względem posiadanych kompetencji, podejścia do nauki jak i przejawianych zachowań w szkole. 
– dzieci otyłe lub z nadwagą mają tendencję do postrzegania siebie jako mniej sprawnego fizycznie, ciężkiego, niezgrabnego. Często przypisuje sobie negatywne atrybuty, uruchamia w stosunku do siebie negatywne emocje, brakuje mu wiary we własne możliwości.

Zatem otyłość i nadwaga:
stanowią podstawę oceny własnej dziecka oraz jego relacji z innymi, wyznaczają negatywny stosunek dziecka do własnej osoby oraz wpływają na poczucie braku akceptacji ze strony innych.

Praca z dzieckiem i jego opiekunem w gabinecie dietetyka nie powinna ograniczać się tylko do pracy nad dietą, ale zakładać również wsparcie psychologiczne.Należy mieć wiedzę i umiejętności nawiązania i prowadzenia relacji opartej na zaufaniu. Dziecko należy wzmacniać nie tylko pomocą w utracie kilogramów, ale pokazywaniu np. jak wiele zmian się dokonuje podczas dojrzewania, jak odnajdywanie pasji w sporcie i nie tylko może wzmocnić pewność siebie i samodzielność. Specjalista powinien zwrócić również uwagę na rolę opiekuna w procesie zmiany i ogromnej potrzeby wsparcia i pozytywnego modelowania.

Nadwaga i otyłość znacząco wpływa na życie dzieci mniejszych, nastolatków i młodych dorosłych. Temat ten zostanie rozwinięty w kolejnych artykułach a szczegółowo w poszczególnych blokach tematycznych w materiałach podczas  pierwszej edycji nowego e-kursu: Praca z dziećmi w perspektywy psychodietetycznej. Zapraszamy, rejestracja trwa!

 

Z tego względu, że najwięcej dzieci cierpi na otyłość prostą:

„Otyłość prosta jest najczęściej występującą postacią otyłości u dzieci (dotyczy 98% dzieci z otyłością). Jej występowanie uwarunkowane jest genetycznie, ale ogromne znaczenie mają czynniki środowiskowe, a zwłaszcza utrwalone od wczesnego dzieciństwa błędne nawyki żywieniowe, takie jak nadmierna podaż kalorii przy obniżonej aktywności fizycznej”

Aby uchronić swoje dziecko przed otyłością  należy dbajcie bać o zdrową dietę, a także zdrowe nawyki żywieniowe całej rodziny.

źródło: „Wiem, co jem Psychologia nadmiernego jedzenia i odchudzania się” Nina Ogińska-Bulik str 79-80

 

Artykuł gościnny.

27072520_146755909307867_5407929911701645570_n

 

Autorka: Marta Szpojda. Jestem magistrem psychologii oraz specjalistą ds żywienia dzieci. Prowadzę szkolenia oraz udzielam prywatnych konsultacji (również on-line). Pomagam w nauce tworzenia pozytywnej, pełnej ciepła relacji. Doradzam jak radzić sobie z trudnymi emocjami swoimi i dziecka. Zajmuję się także nauką i przywracaniem zdrowych nawyków żywieniowych u niemowląt i dzieci.  Prowadzę stronę Marta Szpojda. Zdrowe emocje. Zapraszam!

Latest posts by Marta Szpojda (see all)
Previous

Równowaga to podstawa! #Zakończenie projektu 90 dni dookoła zdrowia

Next

NAJLEPSZE SPOSOBY BY PRZESTAĆ PODJADAĆ SŁODYCZE. MOJA HISTORIA

About Author

Marta Szpojda

Marta Szpojda. Jestem magistrem psychologii oraz specjalistą ds żywienia dzieci. Prowadzę szkolenia oraz udzielam prywatnych konsultacji (również on-line). Pomagam w nauce tworzenia pozytywnej, pełnej ciepła relacji. Doradzam jak radzić sobie z trudnymi emocjami swoimi i dziecka. Zajmuję się także nauką i przywracaniem zdrowych nawyków żywieniowych u niemowląt i dzieci. Prowadzę stronę Marta Szpojda. Zdrowe emocje. Zapraszam!

Check Also