fbpx
rozwój

Stres? Poznaj i zaakceptuj! Nastawienie na rozwój

Nastawienie na rozwój to broń przeciwko stresowi, ale i mechanizm pozwalający na akceptację stresu jako informacji zwrotnej. Rozwijając się ćwiczymy elastyczne myślenie, kreatywność i rozwiązywanie problemów, a te umiejętności pomogą nam lepiej poradzić sobie w kryzysie. Nastawienie na rozwój to dążenie do zmiany na lepsze bez względu na okoliczności, biorąc pod uwagę swoje zasoby i możliwości.

Osoba nastawiona na rozwój, radzi sobie lepiej z zarządzaniem stresem ponieważ:

  • ma zasoby odporności psychicznej w postaci zmiany i wytrwania, zmiana jej nie przeraża, bo świadczy o rozwoju, a wytrwanie daje jej siłę i pewność siebie,
  • nie odbiera negatywnych sytuacji w postaci porażek, ale doświadczeń, które budują i pomagają w podjęciu kolejny raz działania, a nie poddawania się,
  • jest wytrwała w swoich dążeniach,
  • potrafi prosić o pomoc i chętnie pomocy udziela,
  • ma realistyczne cele i pozytywne nastawienie,
  • skupiają się na procesie, nie tak ważny jest efekt, jak postęp,

Jak pokazują badania nastawienie na rozwój jest wzmacniające również osoby z trudnymi przejściami w życiu, dając im odporność psychiczną. Psycholog z Northwestern University zidentyfikowała styl radzenia sobie, który określiła jako zmiana i wytrwanie, a który chroni przed typowymi formami ryzyka zdrowotnego związanego z dorastaniem w środowisku biedy czy niebezpieczeństwa. Zmiana w jej koncepcji to akceptacja dla stresu oraz weryfikacja opinii o jego źródle. Czy osoba odpowie twierdząco na pytanie o to, czy w danej sytuacji jest w stanie sobie poradzić. Wytrwanie zaś przejawia się przez optymizm, który jest konieczny by nadać sens nawet trudnym wydarzeniom. Ludzie, którzy sobie radzą z trudnymi sytuacjami przyjmując postawę zmiany i wytrwania  wydają się być odporni na toksyczny wpływ trudnego dzieciństwa. Psycholog przebadała osoby dorastające  w zagrożonym  środowisku, osoby przyjmujący postawę zmiany i wytrwania byli zdrowsi. I chociaż trudne dzieciństwo jest predyktorem wielu chorób i zagrożeń, to jednak nie dotyczy osób, które widzą sens w doświadczanym stresie i wierzą w swoją zdolność uczenia się i rozwijania dzięki niemu. Jeżeli nastawienie na rozwój jest pomocne dla osób z trudnymi doświadczeniami z dzieciństwa, które nie oszukujmy się rzutują na całe nasze życie, to tym bardziej pozytywnie powinno wpłynąć na każdą inną osobę. 

To na co warto zwrócić uwagę, to rola modelowania. Jednym z czynników, które wpływają na to czy osoba będzie korzystała z tych strategii jest dorastanie dziecka wśród dorosłych, którzy byli wzorami nastawienia psychicznego  na rozwój osobisty. To nie tylko samopomoc, ale wywierasz wpływ na innych swoim nastawieniem, budujesz odporność psychiczną swojego dziecka poprzez odpowiednie zarządzanie stresem i nastawienie na rozwój. 

Pomyśl o trudnym doświadczeniu, które objawiło twoją wytwałość i nastawienie na zmianę. Zastanów się jakie twoje mocne strony, zasoby pomogły ci wytrwać? Czego dowiedziałeś się o sobie, dzięki temu doświadczeniu? Czy zdarzyło ci się korzystać z dodatkowych informacji, prosić o wsparcie czy radę? W jaki sposób to doświadczenie cię wzmocniło. Pomyśl teraz o bieżących trudnościach, które z wymienionych mocnych stron i zasobów mogą być pomocne. Czy chcesz któreś z nich rozwijać do własnego rozwoju? Jak możesz to zrobić?

Jak działać w kontekście nastawienia na rozwój:

  • Nie przywiązuj się do porażek. Tylko ty je popełniasz? Nie, każdy, ale nie każdy o tym mówi. Twój wewnętrzny krytyk szaleje? Wypisz te najgorsze zarzuty, które ci stawia. Po drugiej stronie kartki napisz dużo łagodniejsze formy. Wypisz tylko te, które można uznać za konstruktywną krytykę. Używaj zwrotów, które zastosowałabyś w rozmowie z innym człowiekiem, przyjacielem.
  • Działanie wzmacnia odporność i zabezpiecza na przyszłość. Trwałość jest bezpieczna bo znana i pewna, ale czy na pewno? A co jeśli ktoś zdemaskuje twój błąd? Jeśli nagle przez niezależne od ciebie czynniki stracisz wszystko? W procesie, po prostu pójdziesz dalej, z raną w sercu, ale spróbujesz zmienić strategię albo profil pracy.
  • Delektuj się każdą drobną, nową umiejętnością. Odpowiadaj sobie na pytanie: czego się dziś nauczyłeś, dzięki temu docenisz siebie i zreflektujesz się, jeśli tkwisz w stagnacji. W takim razie czego możesz spróbować nauczyć się jutro?

Nie możesz tkwić w miejscu i wkurzać się, że tkwisz w miejscu. Opuść strefę komfortu na własnych warunkach, nie pozwól by życie zrobiło to za ciebie.

Serdecznie zapraszam do odsłuchania podcastu oraz subskrybcji mojego kanału na Spotify oraz iTunes. Czekam na pierwsze opinie i będę szalenie wdzięczna za rekomendacje na iTunes.

Anna Paluch
Previous

Stres? Poznaj i zaakceptuj! Unikanie (Podcast)

Next

Stres? Poznaj i zaakceptuj! Równowaga (Podcast)

About Author

Anna Paluch

Jestem psychologiem, psychodietetykiem, specjalistą ds. żywienia, trenerem w Psychologia w Polsce, właścicielką Gabinetu Psychodietetycznego Flow by Ania, autorką projektu “80 dni dookoła zdrowia”, E-kursów "Zaprojektuj Swój Zdrowy Styl życia", czy "Psycho dla dietetyka" ale przede wszystkim lubię i chciałabym inspirować do wprowadzania zmian w swoim stylu życia. Na zdrowie należy patrzeć całościowo i naprawdę trwałe i skuteczne efekty to wynik działań w wielu obszarach. Jednak te kroki są małe i bezbolesne, w ten sposób budują nasze nawyki i zostają z nami na dłużej w przeciwieństwie do szybkich rozwiązań i restrykcji. Szukanie sposobów dzięki narzędziom psychologicznym jak i dietetycznym w podnoszeniu jakości naszego życia jest moją pasją.

Check Also