fbpx
insulinooporność

O insulinooporności łagodniej z Basią Dąbrowską- Górską

Słyszałaś już o insulinooporności? A może rozważałaś, żeby sprawdzić czy nie dotyczy Ciebie? Być może insulinooporność stała się elementem twojego życia przytłaczając cię poczuciem winy i zbyt wieloma zaleceniami, z którymi wciąż trudno ci się pogodzić? Wierzę, że to podcast dla każdego. Dla tych, których insulinooporność jeszcze nie dotyczy, dla tych, którzy rozważają diagnozę, dla tych, którzy uważają, że przewlekłe zmęczenie i senność dotyczy wszystkich, dla tych, którzy próbują się odnaleźć w tej swojej nowej rzeczywistości. Podejdziemy dzisiaj do tematu rzeczowo, zgodnie z wiedzą naukową, ale mimo wszystko łagodnie. Pamiętajmy, że wiedza naukowa dotyczy również psychologicznych aspektów naszego życia, warto brać je pod uwagę.

Dzisiejszy gość, Barbara Dąbrowska – Górska, dietetyczka kliniczna wyjaśniła bardzo obrazowo, dlaczego tak ważne jest włączenie badań dotyczących insulinooporności do tych podstawowych, które wykonujemy regularnie. Insulinooporność to przedsionek do wystąpienia cukrzycy typu 2, interweniując odpowiednio wcześnie możemy zapobiec poważnym konsekwencjom, wejść dalej lub wyjść. Równie metaforycznie objaśniła nam czym jest insulinooporność. Dostarczamy z jedzeniem glukozę, która krąży w naszej krwi i pragnie dostać się do komórek. Żeby było to możliwe potrzebujemy komórki, która jest niczym domek z drzwiami na klucz, tym kluczem jest insulina hormon wytwarzany przez trzustkę. Kiedy nasze ciało cierpi z powodu insulinooporności, teoretycznie wszystko mamy. Jest domek komórki, jest glukoza i jest klucz insulina, ale komórka nie chce wpuścić glukozy do środka. Zastawiła drzwi od środka z różnych powodów. Ciało próbuje dalej, wytwarza więcej insuliny, łudząc się, że może inny klucz będzie pasował, ale to nie zadziała. W naszym organizmie tworzy się stan zapalny, glukoza krąży we krwi, ale nie może spełnić swoich funkcji. Z czasem trzustka już nie wyrabia. Oczywiście pomocna może być farmakoterapia, ale równie ważny jest odpowiedni sposób odżywiania oparty o niski indeks glikemiczny. To jednak wszystko nie jest takie proste, a co najważniejsze nie musi być RESTRYKCYJNE, OSTATECZNE I NA ZAWSZE. Tak naprawdę potrzebna jest zmiana stylu życia na zdrowszy, pod różnymi względami, równie ważne są aspekty związane ze snem, aktywnością, regeneracją, nauczeniem się odpuszczać i wybierać lepiej. Insulinooporność jest objawem, którym można się zaopiekować, ale zmiany nie mogą być zbyt gwałtowne, bo najzwyczajniej w świecie, nie będziemy mieli siły ich stosować przez dłuższy czas.

Życzliwość wobec siebie nie oznacza pobłażania w kontekście zadbania o zdrowie. Prawdziwa szczerość jest tutaj kluczowa.

Czego dowiesz się z tego podcastu?

  • Jakie sygnały mogą świadczyć o wystąpieniu insulinooporności? Kogo może dotyczyć?
  • Jak diagnozować insulinooporność i dlaczego warto ten zestaw badań włączyć w swój podstawowy pakiet?
  • Jakich zmian w stylu życia wymaga diagnoza insulinooporności?
  • Dlaczego tak ważne jest łagodne, całościowe podejście do tematu IO?

Mam szczęście do wspaniałych gości i kolejny raz tak się właśnie stało. Mam obiecaną drugą część, to temat rzeka i z pewnością z tematem wrócę, gdyż jak się okazało dotyczy mnie osobiście. Dlatego chciałabym zwrócić waszą uwagę na to, żeby nie ignorować sygnałów z ciała. Wasze ciągłe zmęczenie nie musi być oznaką lenistwa. Wasza senność nie musi być czymś do czego trzeba przywyknąć. Wasze rozdrażnienie nie musi oznaczać, określonego wieku lub stażu małżeństwa. Wasz wieczny głód nie musi oznaczać, że obżarstwa. Czasem warto przyjąć założenie, że tak nie było kiedyś, tak nie musi być i warto trochę posprawdzać.

Zapraszam na podcast! Zapraszam do odsłuchania i podzielenia się informacją o podcaście z innymi, którzy mogliby potrzebować go wysłuchać. Mam wrażenie, że potrzebujemy go wszyscy! Jestem bardzo ciekawa waszych przemyśleń. Podzielcie się proszę z nami Waszymi refleksjami, pod tym postem albo na instagramie.

POZNAJ MOJEGO GOŚCIA

Barbara Dąbrowska-Górska, dietetyk – w zmianie nawyków żywieniowych pomogłam już kilku tysiącom osób, na różnych etapach życia.

Pracuję w nurcie Pozytywnej Dietetyki. Pokazuję, jak można odzyskać szacunek do swojego ciała i dobre relacje z jedzeniem. Rozpoczęłam pozytywną rebelię (#rebeliaPD), która walczy z obsesją piękna, pseudonauką i niepotrzebnymi restrykcjami dietetycznymi.

Kilkanaście lat pracy zawodowej to ogrom doświadczenia, ale droga rozwoju dietetyka nigdy się nie kończy. Dlatego śmiało nią kroczę, wciąż ewoluując jako specjalista.

Historie moich podopiecznych nauczyły mnie, że potencjał do zmiany jest już w człowieku, a moim zadaniem jest go wydobyć. W swojej pracy stawiam na pełną akceptację drugiej osoby, autentyczność w relacjach i wybór takich rozwiązań, które nie wywracają życia do góry nogami.

Prywatnie jestem wysoko wrażliwym człowiekiem, kobietą, partnerką, mamą (Hanka jest ekstra!). Równowagę przywraca mi joga i huśtawka. Tańczę do muzyki elektronicznej Clarka, uwielbiam zapach kokosa. Barbara Dąbrowska-Górska, dietetyk – w zmianie nawyków żywieniowych pomogłam już kilku tysiącom osób, na różnych etapach życia. Prowadzę poradnię online barbaradabrowska.pl.
Umów się na konsultację do Basi.

Serdecznie zapraszam do odsłuchania rozmowy oraz subskrybcji mojego kanału na Spotify oraz iTunes.Czekam na pierwsze opinie i komentarze. 

Anna Paluch
Previous

Jeśli nie jadłospis, to co? (Podcast)

Next

Nowy rok, nowa Ja? Jak wytrwać?

About Author

Anna Paluch

Jestem psychologiem, psychodietetykiem, szkoleniowcem, autorką szkoleń stacjonarnych oraz e-kursów i webinarów psychodietetycznych dla specjalistów. Już od 5 lat prowadzę Gabinet Psychodietetyczny Flow By Ania, gdzie pomagam naprawiać relacje z jedzeniem, wspieram w wychodzeniu z zaburzeń odżywiania. Udzielam wsparcia psychologicznego w pracy z kryzysem i w pracy nad rozwojem osobistym z zakresu wzmacniania poczucia własnej wartości, pewności siebie czy stawiania granic w relacjach. Wspieram w rozwoju zawodowym w radzeniu sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym. Pracuje holistycznie – korzystam z różnych gałęzi psychologii w oparciu o pracę z wartościami i niewspierającymi przekonaniami.

Check Also