fbpx

Czy joga jest dla Ciebie? Rozmowa z Joanną Juchą

Czy joga jest dla mnie? Mogę odpowiedzieć na to pytanie postawione w tytule jednym zdaniem, które często mówi Asia Jucha, nauczycielka jogi z 5 letnim doświadczeniem w nauczaniu, moja nauczycielka i gość dzisiejszej rozmowy: „Joga ma być dla Ciebie, a nie Ty dla jogi.” Bez względu na to jak praktykujemy, jak często i z jakiego powodu, mimo całej pięknej filozofii, która za tym stoi, myślę, że zbieżne z tą filozofią będzie to by czerpać z jogi dla siebie to, czego aktualnie potrzebujemy.

Rozmowa, do której dzisiaj zapraszam to rozmowa o łagodności wobec siebie, swojego ciała, swoich celów. Mimo, że skupiamy się na jodze, to takie podejście można odnieść do wszystkich sfer naszego życia: pracy, relacji, rozwoju. Warto wszelkie zmiany wprowadzać łagodnie, w zgodzie ze sobą, dostosowując cele do zasobów swojej energii, a nie do presji i oczekiwań. Nawet najmniejszy krok nas przybliża, czasem odpuszczenie jest lepsze niż rozładowywanie swoich wewnętrznych baterii do cna.

Zostając jednak w temacie jogi, w rozmowie Asia zwraca uwagę na kilka ważnych kwestii, o których zapominamy:

  • Zawsze można zacząć praktykować. Bez względu na wiek, możliwości ciała, wygląd. Liczy się chęć i skupienie na swoim ciele. Jeżeli czujesz, że joga może być twoim kawałkiem życia, nie rezygnuj po pierwszych nieudanych zajęciach. Jest wiele typów praktyk, może akurat ten rodzaj nie trafił w twoje potrzeby? Nauczyciele to też ludzie, może nie było między wami tej dobrej energii, która jest potrzebna w każdej relacji? Może stawiałaś sobie zbyt duże cele i oczekiwania, mając nadzieję, że po pierwszych zajęciach będziesz w stanie zrobić te pięknie wyglądające na zdjęciach asany?
  • Nie ma odpowiedniej długości i regularności praktykowania. Liczy się każda minuta na macie, kiedy czujesz, że tego potrzebujesz. Można sobie stawiać wyzwania, przyjąć pewne zasady, wszystko jednak zależy od naszych celów i tego, czy praktyka daje ci to, czego potrzebujesz, czy jest tylko obowiązkiem.
  • Przeciąganie się to też może być joga. Zatapianie się w naturze to też może być joga. Oddychanie to też może być joga. Czasem zmieniamy pozycje szybko, innym razem w nich trwamy długo. Każdy tworzy swoją definicję jogi i to jest w tym piękne.
  • Warto dostrzegać małe zmiany. Nasze ciało jest stworzone do łagodnego ruchu, ale też różnimy się między sobą budową ciała, elastycznością, siłą. Może twoje barki są mało mobilne, ale za to biodra pozwalają ci na duże zakresy? To niesamowite jakie zmiany mogą zajść w naszym ciele pod wpływem praktykowania jogi, ale trzeba być wrażliwym, żeby je dostrzec.

Wierzę, że również w kontekście psychologii joga może być świetnym narzędziem do pracy nad odpornością psychiczną. Zresztą coraz więcej badań na to wskazuje, głównie w zakresie uważności. Wymaga ona skupienia i uważności, których tak bardzo potrzebujemy w dzisiejszym świecie, który nieustannie bombarduje nas bodźcami i informacjami, generując lęk i niepokój. Dzięki oddychaniu przez nos możemy aktywizować nerw błędny, którego praca jest tak ważna w różnych aspektach funkcjonowania naszego ciała, ale również mózgu. Skupienie na ciele, które różnie może reagować uczy nas wdzięczności wobec tych możliwości, które mamy i akceptacji dla zmian jakim podlegamy, uczy odpuszczania.

Tymczasem, po prostu zapraszam do wysłuchania podcastu, bez względu na to czy praktykujecie, chcielibyście, a może czujecie, że to nie wasz klimat. Na warsztatach widziałam naprawdę przeróżne osoby, tutaj nie ma granic. I to jest wspaniałe.

Podzielcie się waszymi doświadczeniami, a może macie jakieś pytania? Asia pewnie chętnie odpowie. Czekamy tutaj w komentarzach i na Instagramie.

POZNAJ MOJEGO GOŚCIA

Joanna Jucha. Joga, którą prowadzę uczy pracy z ciałem i oddechem. Pozwala poznać możliwości ciała, ale też uczy odpuszczania w tych miejscach, w których potrzebujemy rozluźnienia i wyrozumiałości dla siebie.  Jestem nauczycielem certyfikowanym przez International Integral Yoga Institute oraz certyfikowanym instruktorem metody Pilates. Praktykuję Jogę od 12 lat, uczę jej od 5 lat. Swoje życie dzielę między matę i teatr. Jestem również aktorką, współpracuję z Teatrem Syrena w Warszawie i Krakowskim Teatrem Komedia. 

Serdecznie zapraszam do odsłuchania rozmowy oraz subskrybcji mojego kanału na Spotify oraz iTunes. Jestem też na YouTube!

Previous

Jak zbudować swoją tożsamość w zmianie? Rozmowa z Edytą Zając

Next

Jak dokonywać zmian zdrowotnych z głową? Rozmowa z Bartoszem Janiszewskim

About Author

Anna Paluch

Jestem psychologiem, psychodietetykiem, szkoleniowcem, autorką szkoleń stacjonarnych oraz e-kursów i webinarów psychodietetycznych dla specjalistów. Już od 5 lat prowadzę Gabinet Psychodietetyczny Flow By Ania, gdzie pomagam naprawiać relacje z jedzeniem, wspieram w wychodzeniu z zaburzeń odżywiania. Udzielam wsparcia psychologicznego w pracy z kryzysem i w pracy nad rozwojem osobistym z zakresu wzmacniania poczucia własnej wartości, pewności siebie czy stawiania granic w relacjach. Wspieram w rozwoju zawodowym w radzeniu sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym. Pracuje holistycznie – korzystam z różnych gałęzi psychologii w oparciu o pracę z wartościami i niewspierającymi przekonaniami.

Check Also