fbpx

Jakie zmiany w diecie i wyglądzie są naturalne? Rozmowa z Paulą Jamróz

Chciałybyśmy zawsze czuć się dobrze w swoim ciele. Chciałybyśmy by waga nie ulegała wahaniom. I żeby nasze ciało o każdej porze roku było pełne energii, blasku. Żeby było stabilnie i pod kontrolą. Tylko, że to nie będzie zawsze możliwe, trzeba zaakceptować, że ciało, zwłaszcza kobiety podlega wielu zmianom w ciągu życia, w ciągu roku, a nawet w ciągu miesiąca. Rozwiązaniem jedynym właściwym będzie wrażliwość na siebie, swoje zmiany i dbanie o siebie z dopasowaną do tych zmian intensywnością. Właśnie o tych cyklicznych zmianach i ich akceptacji porozmawiałam z Paulą Jamróz – dietetyczką i psychodietetyczką.

O jakich zmianach warto pamiętać? Które są naturalne?

  • Zmiany wagi w zakresie 1-2 kg. Nasza masa ciała podlega takim zmianom w zakresie dni, zwłaszcza u kobiet i jest to spowodowane zmianami hormonalnymi w cyklu miesiąca. Na zmiany masy ciała wpływają: jakość jedzenia, pogoda, nawodnienie, ilość aktywności. Na część z nich mamy wpływ, na inne tylko częściowy. Najlepiej zaakceptować te zmiany, obserwować, czy się utrzymują przez dłuższy czas, czy ciało wraca do równowagi, kiedy zadbamy po prostu o zdrowe nawyki.
  • Zmiany naszej motywacji i energii. Nie jesteśmy w stanie utrzymać motywacji przez cały czas na wysokim poziomie, dlatego warto mieć plan B na czas kryzysu i stały zestaw dobrych nawyków, które nie potrzebują większej motywacji. Zaakceptuj, że czasem jest Ci trudniej i nie ma sensu robić czegoś na siłę. Może Twoje ciało potrzebuje odpoczynku? Może rzeczywiście jedyną akceptowaną przyjemnością dzisiaj będzie czekolada? Ważne, żeby obserwować, czy taki spadem motywacji i energii się utrzymuje, bo to może oznaczać, że wyzwania które sobie stawiasz, być może na tym etapie są po prostu zbyt duże.
  • Zmiany naszego samopoczucia ze względu na porę roku (ale też porę miesiąca). Natura podlega zmianom ze względu na poszczególne pory roku. Jest czas kwitnienia, owocowania, zbiorów i odpoczynku. Czy potrafisz wyróżnić te etapy w roku u siebie? Czy dostrajasz się do rytmu natury? Korzystasz z sezonowych produktów, ogrzewasz lub wychładzasz ciało? Odpoczywasz więcej, kiedy dni są krótsze? Może właśnie tego rytmu Ci potrzeba, żeby wejść w kolejny wiosenny i letni sezon z dobrą, właściwą energią? W kontekście miesiąca, u kobiet, również mocno zmienia się stosunek energii, odporności, wrażliwości w zależności od fazy cyklu. W praktyce jogi nie wykonuje się pozycji odwróconych podczas miesiączki, część nauczycieli zachęca do odpuszczenia praktykowania, bo to ważny czas. Czy nie zdarza Ci się ignorować sygnałów z ciała? Potrafisz zaobserwować te poszczególne zmiany u siebie? Czy dbasz o ten swój ważny element kobiecości?

Tylko od nas zależy jak zareagujemy na zmiany, które mają miejsce w naszym życiu, w naszym zdrowiu, naszym wyglądzie. Czy się nad nimi pochylimy z uwagą i czułością? Czy będziemy ignorować, bo inne są nasze cele w tym momencie? Ale te naturalne zmiany tak naprawdę są najbardziej harmonijne, a czasem więcej energii i zasobów tracimy na ich ignorowanie niż byśmy przeznaczyli na ich akceptacje.

Poznaj mojego gościa

Paula Jamróz. Jestem dietetykiem klinicznym i psychodietetykiem, dlatego pracuję dość niestandardowo-nie tylko tworzę indywidualnie opracowane jadłospisy, lecz także koncentruję się na zmianie nawyków żywieniowych wszystkich swoich podopiecznych. Tak, aby zdrowy styl życia na stałe zagościł w naszym życiu, a nie tylko na chwilę.

Serdecznie zapraszam do odsłuchania rozmowy oraz subskrybcji mojego kanału na Spotify oraz iTunes. Jestem też na YouTube!

Previous

Jak dokonywać zmian zdrowotnych z głową? Rozmowa z Bartoszem Janiszewskim

Next

Wypalenie zawodowe czy życiowe? Jak rozpoznać? (Podcast)

About Author

Anna Paluch

Jestem psychologiem, psychodietetykiem, szkoleniowcem, autorką szkoleń stacjonarnych oraz e-kursów i webinarów psychodietetycznych dla specjalistów. Już od 5 lat prowadzę Gabinet Psychodietetyczny Flow By Ania, gdzie pomagam naprawiać relacje z jedzeniem, wspieram w wychodzeniu z zaburzeń odżywiania. Udzielam wsparcia psychologicznego w pracy z kryzysem i w pracy nad rozwojem osobistym z zakresu wzmacniania poczucia własnej wartości, pewności siebie czy stawiania granic w relacjach. Wspieram w rozwoju zawodowym w radzeniu sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym. Pracuje holistycznie – korzystam z różnych gałęzi psychologii w oparciu o pracę z wartościami i niewspierającymi przekonaniami.

Check Also